2025-05-12

Ljuset i tunneln

Blog The Light In The Tunnel OPSIS 960X640pxl

Om luftkvaliteten i en vägtunnel lämnas åt sitt öde skulle den till slut göra tunneln omöjlig att färdas i. Sikten skulle försämras av höga partikelnivåer och det skulle vara svårt att andas. Även relativt korta exponeringar för de potentiellt mycket höga nivåerna av luftföroreningar skulle kunna ha långsiktiga hälsoeffekter.

Detta är anledningen till att det finns regler för hur pass dålig luftkvaliteten får bli i tunnlarna och att det finns stora fläktar som tvingar in ren luft i tunnelrören samtidigt som de potentiellt farliga luftvolymerna ventileras bort. Myndigheterna kräver övervakning av luftkvaliteten ur ett hälso- och trafiksäkerhetsperspektiv medan tunneloperatörerna behöver luftkvalitetsdata för att styra ventilationssystemet.

Vad ska övervakas?

Fordon med förbränningsmotorer ger upphov till en mängd olika luftföroreningar, men ur ett hälsoperspektiv är de viktigaste ämnena CO, NOX (alternativt NO2, den väsentligaste delen av NOX) och partiklar. De senare är också av betydelse för trafiksäkerheten på grund av siktproblem som kan uppstå inne i tunnlarna.

Partikelkoncentrationer kan övervakas i form av PM-nivåer men det kan också räcka med att mäta visibilitet vilket kräver mindre komplex mätutrustning. CO-koncentrationerna mäts ofta rakt av. NOX-koncentrationerna kan också mätas som de är men det fungerar lika bra att bara mäta NO2 eftersom NO-delen av NOX snabbt oxideras till NO2 när det väl släppts ut från fordonen.

Förutom koncentrationer av luftföroreningar är det också vanligt att mäta lufttemperatur och luftflöde, och därutöver finns det förstås också ren trafikrelaterad information som antal fordon och deras hastigheter att övervaka.

En tuff miljö

En vägtunnel innebär en tuff driftsmiljö för mätinstrument. Det råder höga temperaturer, höga stoftkoncentrationer, höga och frätande utsläpp från den passerande trafiken, och sedan tillkommer också vibrationer. Alla instrument för övervakning av luftkvaliteten som placeras i tunnlarna måste klara dessa tuffa förhållanden, och de måste göra det med ett minimum av underhåll och eventuella reparationsarbeten eftersom trafiken bara kan stängas av eller ledas om under korta perioder med låg trafikintensitet, typiskt nattetid. Att installera fel typ av utrustning kan bli mycket kostsamt och besvärligt att hantera för tunneloperatören.

Vad OPSIS kan göra

OPSIS DOAS-analysatorer mäter gaskoncentrationer längs en öppen ljussträcka. Tekniken har visat sig fungera mycket bra i tunnelmiljöer. Ljussändarna och mottagarna som är gjorda av rostfritt stål är mycket robusta och tål både höga temperaturer, höga stofthalter och vibrationer. De klarar även högtryckstvätt av tunnelväggarna. Den känsligare gasanalysatorn placeras typiskt i ett luftkonditionerat skåp som t.ex. installeras i en förbindelsegång mellan tunnelrören. Ljuset som fångas upp av mottagaren skickas till analysatorn via en väl skyddad fiberoptisk kabel. Sammantaget bildar detta ett mycket tillförlitligt och hållbart övervakningssystem. Genom att använda optiska multiplexrar kan mer än en ljussträcka anslutas till samma gasanalysator vilket gör systemet ännu mer kostnadseffektivt.

OPSIS gasanalysatorer är installerade i vägtunnlar runt om i världen. De har visat sig fungera mycket tillförlitligt och med minimalt underhåll. Återkommande beställningar från ett flertal tunneloperatörer bekräftar systemens kvalitet och prisvärdhet.

Kontakta OPSIS om du vill ha en problemfri lösning för övervakning av luftkvaliteten även i din vägtunnel!

Contact Bengt L OPSIS 720X480pxl

Författare

  • Bengt Löfstedt
  • OPSIS AB
Contact Bengt L OPSIS 720X480pxl

Författare

  • Bengt Löfstedt
  • OPSIS AB